Praktijk voor Oefentherapie, Psychosomatiek en Slaaptherapie

Afspraak maken

Slaaptherapie

Iedereen slaapt wel eens slecht. Dit heeft niet direct gevolgen voor de gezondheid. Echter, merkt u dat u voor langere tijd moeite heeft met inslapen, doorslapen, lastig weer in slaap valt, onrustig droomt heeft of juist extreem vroeg wakker wordt? Met als mogelijk gevolg het gevoel te hebben dat u niet uitgerust wakker wordt, een verminderde concentratie beleefd, beperkt bent in uw functioneren, versterkte negatieve emoties ervaart, vermoeidheid ervaart of spanningen ervaart om te moeten slapen.

Slaapproblemen vinden niet alleen in de nacht plaats, maar het blijkt vaak te gaan om een ’24-uurs probleem’. Samen met u kijk ik als psychosomatisch slaaptherapeut naar de de belangrijkste aspecten die de kwaliteit van de nachtrust beïnvloeden: namelijk slaapdruk, bioritme en de mate van alertheid gedurende een etmaal. De therapie vraagt in het begin enige zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Daar staat tegenover dat het behandelresultaat zich meestal vrij snel aandient.

De behandeling

De behandelmethodes van het oefentherapeutische netwerk Slaapoefentherapie en Slaapslim zijn gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Oefentherapeutische slaaptherapie richt zich op de onderliggende gedragsmatige en denkpatronen die de vicieuze slaapcirkel onbewust in stand houden. De slaaptherapeut bekijkt samen met u naar uw persoonlijke situatie om deze onderliggende patronen blijvend te kunnen doorbreken.

Als psychosomatisch slaaptherapeut help ik u met:
• inzichten die gezond slaapgedrag bevorderen
• inzichten hoe uw klachten samenhangen met slaapproblemen
• oefenprogramma op maat om het verstoorde slaappatroon te doorbreken, zoals bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, ademhalingstechnieken, visualisaties en haptotherapeutische oefeningen
• cognitief gedragstherapeutische interventie om de gedachtes tijdens en over uw slaap te verbeteren
• gezonde copingstijl, dat wil zeggen: u leert de beperkende gedachtes en gewoontes om te buigen naar een ondersteunende leefstijl om de vicieuze cirkel bij slaapproblematiek te doorbreken