Praktijk voor oefentherapie, psychosomatiek en slaaptherapie

Afspraak maken

Wat is Psychosomatiek?

Psychosomatische oefentherapie is een verdieping binnen de oefentherapie. Deze therapie richt zich zowel op de lichamelijke klachten als op de psychosociale  invloeden. De therapie helpt u om de oorzaken van ongezonde stress aan te pakken en daardoor de thema’s in je leven en je gezondheid positief te beïnvloeden.

De behandelmethodiek is gericht op de verhouding tussen denken, doen en voelen, en is gericht op zelfsturing en zelfredzaamheid. Met als resultaat; herstel van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning en versterking van de persoonlijke kracht en kwaliteiten.

Behandeling

Samen met de therapeut gaat u op zoek naar de oorzaak van uw klacht. De behandeling bestaat uit:

1) Gesprekken
In gesprek met elkaar krijgen we een goed beeld van de  problemen, deze te verwerken, op te lossen of beter te leren hanteren.

2) Cognitieve gedragstherapeutische interventie
Je krijgt meer inzicht in je gedachten, emoties en handelen, zodat je beter leert omgaan met de stressfactoren.

3) Lichaamswerk
Door middel van ontspanningsoefeningen, ademhalingstechnieken, oefeningen bij verlichting van emoties, visualisaties en expressie-oefeningen leert u weer tot rust, in balans en in je kracht te komen.

4) Praktische toepassing
Je leert de opgedane kennis en ervaringen praktisch toe te passen in uw dagelijkse leefstijl (routines en gewoontes).

Voor wie?

Voor iedereen met lichamelijke of mentale stressgerelateerde klachten, zoals:

  • hoofdpijn, buikpijn
  • ademhalingsproblemen, hyperventilatie
  • benauwdheid, druk op de borst, hartkloppingen
  • verminderde weerstand
  • pijnlijke spieren van de nek, schouder of rug
  • fysieke klachten die maar niet overgaan
  • piekeren, slaapproblemen, vermoeidheid
  • somberheid, energieloosheid, niet meer kunnen genieten
  • verdriet, boosheid, frustratie, emotioneel, prikkelbaar
  • gevoel van stress, opgejaagd gevoel
  • minder kunnen genieten, ontspannen of concentreren
  • angstgevoelens, faalangst
  • angst- of paniekaanvallen
  • verminderde concentratie of geheugen
  • het gevoel uit balans te zijn.

Als je te maken hebt met:

1) Chronisch moeilijke situaties, zoals
• spanningen rondom het werk,
• in de studie of in de privé-sfeer,
• een hoge emotionele belasting,
• gebrek aan autonomie,
• gebrek aan steun,
• een te hoge werkdruk,
• communicatieproblemen of
• toekomstzorgen?

2) Ingrijpende life-events, zoals
• baanonzekerheid,
• baanverandering,
• ontslag,
• een oplopende vertraging in de studie,
• een stuk gelopen relatie,
• een overlijden van een dierbare of
• een oude gebeurtenis die u niet loslaat? 

Als onderstaande eigenschappen je belemmeren:

perfectionisme, een hoog streefniveau, hoge eisen stellen, meer willen dan kunnen, doorgaan, forceren, roofbouw plegen, onzekerheid, bewijsdrang, (conflict) vermijdingsgedrag, sub-assertiviteit, moeite met grenzen stellen, moeite met hulp durven vragen of steun accepteren, een laag of negatief zelfbeeld, faalangst, angst voor afwijzing, boosheid, onmacht, controle willen houden, schuldgevoel of schaamte?

Herkenbaar? En wil je hier meer grip op krijgen? Je moet het zelf doen, maar het hoeft niet alleen. Neem contact op voor een intake om je situatie verder in kaart te brengen.